پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

رئیس شورای شهر مشهد: یلدا با همه محدودیت‌ها گذشت، امیدواریم در نوروز ۱۴۰۰ بتوانیم سنت دیرینه خود را پاس بداریم

  • کد خبر: ۵۳۳۴۰
  • ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
رئیس شورای شهر مشهد: یلدا با همه محدودیت‌ها گذشت، امیدواریم در نوروز ۱۴۰۰ بتوانیم سنت دیرینه خود را پاس بداریم
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن گرامیداشت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار گفت: روز پرستار را به همه سپیدپوشان عرصه خدمت تبریک می‌گوییم. این عزیزان برای دیگران از جان خود می‌گذرند و در جمع امروز ما از این بزرگواران تقدیر خواهد شد.

جانقربان| شهرآرانیوز، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در صدوپانزدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که امروز اول دی‌ماه برگزار شد، افزود: یلدا با همه محدودیت‌ها گذشت و امیدواریم در نوروز ۱۴۰۰ بتوانیم سنت دیرینه خود را پاس بداریم. مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند و امیدواریم با کاهش بیماری بتوانیم دوباره در کنار هم باشیم.


وی در ادامه با بیان اینکه باتوجه‌به روز ثبت احوال، باید به این نکته توجه کرد که وقایع حیاتی و آمار‌های این حوزه در زمینه مدیریت بسیار مهم است و بررسی این وقایع به تصمیم‌سازی کمک می‌کند، افزود: باید به موضوع آمار‌های جمعیتی و روند شتابان کاهش تولد‌ها توجه شود که در سال ۹۸ کاهش چشمگیری داشته و جمعیت ایران ۱۰ سال پیر شده است، برعکس جهان که این عدد ۵ سال است.


به‌گفته وی، برنامه‌ریزان باید به این موضوع توجه کنند. همچنین روند کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه شود.


حیدری در ادامه افزود: سالروز عملیات کربلای ۴ را نیز پیش رو داریم که غم‌وغصه آن همیشه در دل ماست. سالروز حادثه زلزله تلخ بم نیز در این هفته است که زلزله تأسف‌باری بود و جان بسیاری از هم‌وطنان ما را گرفت. دراین‌زمینه به بافت‌های فرسوده باید توجه شود و مقاوم‌سازی در برنامه مدیریت شهری است. البته این مقاوم‌سازی به‌تن‌هایی کار مدیریت شهری نیست و ۴۰۰۰ هکتار بافت فرسوده بسیار نگران‌کننده است.

حیدری خاطرنشان کرد: مدیریت شهری با ایجاد دفاتر تسهیلگری به‌دنبال تشویق مردم برای ایمن‌کردن محیط‌ها بوده است که با شرایط اقتصادی موجود به مشارکت دولت و بانک‌ها با وام‌های کم‌سود نیاز است.


به گفته وی، در بحث سوله‌های بحران نیز کار‌های خوبی انجام شده ۱۵ سوله فعال است و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۳ ساله خواهد رسید.


رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین خاطرنشان کرد: میلاد حضرت عیسی مسیح را نیز در پیش رو داریم که این روز را به مسیحیان هم‌وطن عزیز تبریک می‌گوییم. جا دارد روشن‌فکران مسیحی، نگاه ارزشمند این دین را که دوستی و محبت است، به سیاستمداران بزرگ منتقل کنند.


به‌گفته وی، روز سوادآموزی را نیز در پیش داریم که به‌دنبال ریشه‌کنی سوادآموزی تا سال ۱۴۰۰ بوده‌ایم و اعتباری مصوب کردیم و تفاهم‌نامه‌ای با نهضت سوادآموزی دراین‌زمینه داشته‌ایم.

 

زندگی بدون حمل‌ونقل معنی ندارد

در ادامه جلسه شورای، به‌ مناسب روز حمل‌ونقل، گزارشی از خدمات این حوزه ارائه شد.

بهاروند، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مشهد، دراین‌زمینه گفت: فرارسیدن هفته حمل‌ونقل را به همه فعالان تبریک می‌گویم. حمل‌ونقل در توسعه کلان‌شهرها بسیار اهمیت دارد و امیدواریم تلاش‌ها برای حمل‌ونقل ایمن و پاک ثمر دهد و به بار بنشیند.


وی افزود: زندگی بدون حمل‌ونقل معنی ندارد و در کلان‌شهر مشهد این موضوع موقعیتی راهبردی دارد که باید به آن توجه ویژه شود تا بیشترین بهره‌وری را برای مردم داشته باشد.


به گفته وی، ۳۵۰۰ ایستگاه اتوبوس و ۱۸۳۰ دستگاه اتوبوس برای سفرهای درون‌شهری مردم در مشهد خدمات می‌دهند و ۴۳۰ دستگاه اتوبوس نیز برای توان‌یابان مناسب‌سازی شده و همچنین تخفیف ۵۰درصدی نیز برای این عزیزان در نظرگرفته شده است.


بهاروند ادامه داد: ما توقع داشتیم حفاری خط 4 نیز از آذرماه امسال شروع شود که تاکنون اقدامی انجام نشده است و این موضوع را از شهردار محترم پیگیری خواهیم کرد. ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی نیز در مشهد فعال‌اند که پرداخت الکترونیکی در آن‌ها در وضعیت انتقال کرونا از اقدامات شایسته بوده است. شهروندان چشم بینا و گوش شنوای ما هستند و ما باید نمایندگان دقیقی برای آن‌ها باشیم.

 

خاطره گویی عضو شورا از عملیات کربلای ۴

دکتر حسینی پویا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز به‌مناسبت سالروز عملیات کربلای ۴ به‌عنوان یکی از غواصان حاضر در این عملیات به نقل خاطره پرداخت.


وی گفت: خاطرات بیشتر مرثیه‌گویی است و حرکت روبه‌جلو ندارد و تجارب کاربردی در آن منتقل نمی‌شود. در عملیات کربلای ۴ آموزش‌های چندماهه ارائه شد و غواصی آموزش داده می‌شد که در سرما و کمبود تجهیزات کار سختی بود. دستمان از سرما بی‌حس می‌شد و حتی توان بستن زیپ لباس‌ها را هم نداشتیم.

 

به گفته وی، طراحی این عملیات واقع‌بینانه نبود و غیرمسئولانه به‌نظر می‌رسید. سردار اسماعیل قاآنی در ابتدای کانال قرآن به سر بچه‌ها می‌گرفتند. بچه‌ها به آب زدند، ولی متأسفانه عملیات لو رفته بود. هنوز بوی کبریت و باروت من را یاد آن شب می‌اندازد.


حسینی پویا ادامه داد: کسی که اقتدار دارد باید پاسخگو باشد و الان پیداکردن مقصر مهم نیست، اما باید این موضوع برای آینده مدنظر باشد که هر مسئولی در قبال تصمیمی که می‌گیرد، پاسخگو باشد. حرکت‌های غیرمسئولانه تکرار عملیات کربلای ۴ است.

 

مشهد در تهدید گسل‌هاست

در حوزه مدیریت بحران، اکلمی، مدیر پدافند غیرعامل شهرداری مشهد، نیز در این نشست گفت: بحران‌ها در کلان‌شهرها بسیار مهم است و بحران‌های آبشاری باید مدنظر قرار بگیرد.


وی افزود: فقط ۴۰ درصد تلفات ناشی از زلزله یا رخدادهای طبیعی به خود واقعه مربوط است و ۶۰ درصد آن به‌دلیل مشکلات دیگر است. فرونشست‌ها، انفجار لوله‌های گاز و آتش‌سوزی‌ها، لوله‌های آب و خرابی شریان‌ها از دیگر موارد است و می‌تواند مخرب‌تر از یک سیل مهیب باشد که اگر امروز چاره‌اندیشی نشود و ضعف زیرساخت‌ها برطرف نشود، در روز حادثه هیچ راهکاری نداریم.


به گغته وی، آموزش‌های شهروندی و اقدامات زیرساختی راهکاری برای کاهش آسیب‌ها در زمان رخدادهاست، زیرا مشهد در تهدید گسل‌هاست.


تقدیر از پرستاران و همسر جانبازان که پرستاران همیشگی بی‌منت خانه هستند نیز در ادامه این نشست انجام شد.

 

تصویب اصلاح بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مشهد

صدوپانزدهمین جلسه شورای شهر در ادامه وارد دستور شد و موضوع اصلاح بودجه در ابتدا مطرح شد که رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته در این بودجه دیده شده است.

 

کلیات و جزئیات اصلاح بودجه با اکثریت آرا تصویب شد و تبصره‌های این موضوع نیز به رای گیری گذاشته شد که با اصلاح دو تبصره به تصویب رسید.

 

ارائه جداول محاسباتی پروژه‌های عمرانی در اصلاح بودجه از دیگر موضوعات مطرح شده در صحن علنی بود. پیشنهاد شد برای پروژه‌های بالای صد میلیارد ریال در کلیه حوزه‌ها به تفکیک هر پروره مبانی محاسباتی در نظر گرفته شود و جداول آن ارائه شود. این پیشنهاد برای طرح‌های ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

 

لایحه اقدامات حمایتی در خصوص کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی کرونا برای ۶ ماهه دوم سال ۹۹ نیز امروز در شورای شهر مشهد مطرح شد. در این لایحه نیاز تمام اقشار دیده شده است. توجه به مشاغل فیلم برداری از مراسم عروسی، قرارداد‌های واحد‌های تجاری، قرارداد‌های فضا‌های ورزشی، تمدید مهلت قرارداد مستاجران پارک ها، دریافت عوارض و اجاره بها با ۲۰ درصد تخفیف از تابلو‌های تبلیغاتی، اجاره رایگان بازار‌های بسیار شهرداری مشهد، معافیت پرداخت آبون ماه ۶ ماه دوم تاکسی‌های ون و دیگر موارد با هدف مساعدت با شهروندان نیز به تصویب اعضای شورای شهر مشهد رسید. با تصویب این مصوبه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تخفیف اعمال خواهد شد.

 

طرح حمایت از کادر درمان و خانواده کادر درمان در حوزه کرونا و خانواده شهدای سلامت نیز مطرح شد. براساس این طرح پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به کادر درمان فعال در خط مقدم کرونا و پرداخت ۱۵ میلیون تومان به خانواده شهدای سلامت به تصویب رسید. تاکنون ۱۹ نفر در حوزه شهدای سلامت برای پرداخت هدیه ۱۵ میلیون تومانی از طرف علوم پزشکی معرفی شده اند.

 

تعیین تکلیف مالکان اراضی چاهش از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه صد و پانزدهم شورای شهر مشهد بود. این مصوبه نیز با هدف پایان دادن به مشکلات این محدوده به تصویب رسید.

 

در ادامه موضوع عوارض جرثقیل‌هایی که در برج‌ها درحال فعالیت هستند نیز مطرح و تصویب شد. براین اساس از ابتدای سال ۱۴۰۰ شهرداری مشهد مکلف است عوارض ماهیانه دریافت کند و براساس تبصره ۳ ماهه اول سال آینده نیز بخشوده شود. همچنین هر ساله این نرخ براساس تورم تغییر خواهد کرد.

 

لایحه تغییر نام دو معبر و یک میدان در مشهد نیز تصویب شد. براین اساس بلوار شفا تا حدفاصل موسوی قوچانی به نام شهید بابارجب و حدفاصل ایثارگران تا هدایت نیز به نام برادران شهید سلامی تغییر خواهد کرد. همچنین میدان یادگاران در بلوار فکوری به نام شهید محمدرضا ریحانی یساولی تغییر خواهد کرد.

 

همچنین لایحه نام گذاری دو معبر فرعی دیگر سطح شهر تصویب شد. معبر فرعی گلایل ۸ به نام زنده یاد دکتر عبدالعلی خوارزمی و معبر فرعی ابوذر عربی ۱۳ در ۴ راه سیلو به نام خیرآباد تغییر خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->